~Hasil nukilan ini ana petik dari blog seorang sahabat ana [diari musafir sementara]..sama-samalah kita renung, hayati serta mengambil pengajaran..~

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah, di malam yang hening ini, walaupun kepenatan balik dari attachment tadi, saya masih diberi peluang untuk berkongsi apa yang saya baca hari ini. Terasa rugi if apa yang dibaca ini tidak dikongsi di sini. Sebenarnya untuk menambahkan pemahaman dan seterusnya untuk dijadikan kesedaran untuk diri yang kerdil ini..yang banyak lagi kelemahan..Ya Allah, bantulah hambaMu ini melawan segala kelemahan.. Tuntunilah aku ke jalanMu..


Semasa di Pharmacy tadi saya tak berkesempatan langsung untuk membuka buku yang dibawa..buku “kerana Dunia ini Tak Abadi”..ramai customer yang datang..so tak smpat nak buka pun..Alhamdulillah, sampai saja di rumah, terus tangan ini membuka page 61 dan hati ini terasa terberkas sekali dengan isi kandungannya..Mari kita sama2 hayati.. semoga saya dan sahabat2 semua dapat manfaat darinya..InsyaAllah..


Anas ibn Malik radhiyallahu’anhu pernah mengatakan : Saya pernah mendengarkan Rasulullah (s.a.w) bersabda:”Allah Ta’ala berfirman: ‘ Wahai anak Adam! Sesungguhnya tidaklah engkau berdoa dan berharap pada-Ku dengan kondisi apapun engkau, maka Aku tidak pernah memperdulikannya.Wahai anak Adam!Andai dosa dosamu mencapai puncak langit, lalu engkau memohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku akn mengampunimu. Wahai anak Adam! Sesungguhnya jika engkau datang kepada-Ku dengan dosa sepenuh bumi, lalu engkau menemui-Ku tanpa menyekutukan-Ku dngan apapun, nescaya Aku akn memberikanmu ampunan sepenuh bumi.”Sesungguhnya pintu-pintu syurga itu semuanya tertutup hingga hari kebangkitan, kecuali satu pintu.Pintu taubat. Pintu syurga ini akan terus terbuka bagi org2 yg bertaubat, siang dan malam, bila pun mereka ingin nertaubat, kembali dan mninggalkn apa yg selama ini seharusnya tidak mereka lakukan….Bahkan lebih dari itu, Rabb kita yg Maha mulia itu turun di setiap malam pada sepertiga akhir malam untuk menyeru hamba-hambaNya..” Apakah ada yg bertaubat? Apakah ada yg memohon ampun?” Cukuplah menjadi sebuah kehormatan dan kemuliaan bgi org2 yg bertaubat bahwa Allah Ta’Ala mengistimewakan mereka dengan kecintaan-Nya pada mereka. ” Sesungguhnya Allah mencintai org2 yg bertaubat dan mencintai org2 yg bersuci.” (al-Baqarah:222) Allah Ta’ala juga menyatakan tentang hamba-hambaNya yg melakukan kemaksiatan: “Maka tidakkah mereka bertaubat kepada Allah dan memohon ampun pada-Nya? Dan Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. ” (al-Ma’idah:74)


Duhai sahabat-sahabat sekalian, cuba kita renungi balik…betapa besarnya kurnia Allah kepada mereka yang bertaubat…Betapa luas sekali rahmatNya untuk hambaNya..Tetapi sayang sekali, apa yang berlaku di kalangan masyarakat kita sekarang? Di kalangan pemuda pemudi sekarang? Even budak skolah dan pelajar skolah menengah sekalipun..Pelbagai kes dan keruntuhan akhlak yang berlaku.. Setiap hari di kaca televisyen dan akhbar, bermacam macam kes kita dapat baca…Kes buang bayi, perkosa anak, bunuh, ragut, pelacur dan sebagainya…Adakah ini caranya kita sebagai hamba yang hanya merempat di dunia ini menunjukkan tanda syukur kita kepada Pencipta yg Maha Agung di atas segala kurniaan dan rahmat untk sepanjang kehidupan kita..Dengan anggota badan yg cukup sempurna, nikmat sihat, nikmat masa, dan yang paling berharga; nikmat Islam dan iman..adakah ini caranya kita untuk membalas atau sebagai penghargaan kita kepada Allah? Bagaimana kita nanti untuk berhadapan dengan Allah di akhirat kelak? Apakah bekalan kita di dunia yg abadi nanti? MasyaAllah..Tidakkah kita semua tahu betapa peritnya nanti kehidupan kat sana jika kita masih bergelumang dengan dosa? Cuba bayangkan..di dunia ini pun pabila waktu panas terik, kita sudah tidak tahan panas..Nanti di akhirat kelak, matahari hanya sejengkal dari kepala..Ayuhlah muslimin dan muslimat, Kita menjahit kembali sejadah iman kita. Kita muhasabah balik apa yg kita sudah lakukan sepanjang umur kita ini..Adakah kita yakin kita akan dimasukkan ke dalam syurga yang penuh nikmat dengan amalan yg sedikit cuma? Sama-samalah kita bertaubat memohon ampun kepada Yang Maha Kuasa..Bertekad untuk berubah ke arah yang lebih baik..Akhlaqul kareemah..Sama-sama menjadi golongan yang ditarbiyah dan mentarbiyah. Sekiranya waktu malam seringkali kita habiskan dengan tidur ataupun menonton TV, apa salahnya jika bermula dari sekarang kita mula melatih diri untuk bangun Qiyamullail dan bertahajjud..Dating dengaan Yang Maha Kuasa di kala orang lain sedang asyik dibuai mimpi..Subhanallah..memang indah saat-saat itu..Luahlah segala isi hati dan kemahuanmu..pohonlah beribu keampunan..Allah amat menyayangi hambaNya yg merindui untuk berjumpa dengan Nya..Ya Allah..terimalah taubat kami..Bantulah kami menghadapi segala mihnah dan tribulasi di dunia ini..Maka kami berharap, wahai Tuhan yg menciptakan kami…Kurniakan kepada kami rahmat-Mu, Kami memohon dengan rahmat-Mu, wahai Dzat yg pling mengasihi, jagalah kami dri berbagai cubaan dan fitnah..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DRUG OF THE DAY..

HARI INI..

MASA ITU EMAS

SALAM UKHUWWAH

"Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan (amal salih) dan berkata, 'Sungguh, aku termasuk orang-orang yang berserah diri'?"
[Surah Fussilat, 41:33]

~^.^~

ABOUT ME

My photo
Alor Setar, Kedah, Malaysia

LUAHAN HATI

POPULAR POSTS

KHABAR PALESTIN

PEMBACA

MY SAHABAT

MY AKHAWAT

IIUM FRIENDS

FOLLOWED BLOGS

ASMA' ALLAH AL-HUSNA

FAVORITE LINK

LA ILAAHA ILLALLAH..

BOYCOTT ISRAEL!!

BOYCOTT ISRAEL!!

FOLLOWERS