Sebentar tadi ana baru terbaca satu blog ini: Zaadut-Taqwa, sangat terkesan dengan penulisan yang ditulis oleh Maznah Daud ini..mari kita sama-sama renungi dan sama-sama kita bermuhasabah diri di penghujung Ramadhan ini...

Ramadhan bulan al-Quran. Alhamdulillah ramai dari kalangan muslimin bertungkus lumus mengejar pahala membaca al-Quran, bertilawah dan bertadarus sepanjang bulan yang mulia ini. Saat ini tentu ramai yang dah khatam, dah buat majlis khatam al-Quran sama ada secara besar-besaran atau kecil-kecilan.

Tahniah dan syabas kepada yang telah Berjaya khatam al-Quran sepanjang Ramadhan ini. Mudah-mudahan budaya baca al-Quran hingga khatam bukan hanya di lakukan di dalam bulan Ramadhan. Sebaliknya, biarlah berterusan selagi hayat dikandung badan.
Namun dengan membaca al-Quran sehingga khatam, adakah kita tergolong di dalam kalangan yang dipanggil ahli al-Quran dan orang-orang yang membawanya?

Ini yang patut direnung bersama. Abu Bakar al-Ajariy (wafat 360H) menyifatkan ciri-ciri ahli al-Quran. Beliau berkata:

“Himmahnya atau tumpuannya bukan pada ‘bilakah aku hendak khatam surah ini?’. Himmahnya ialah ‘bilakah aku akan orang yang berhajat kepada Allah semata-mata?’, ‘bilakah aku akan jadi muttaqin?’, ‘bilakah aku akan jadi musinin?’, ‘bilakah aku akan jadi mutawakkilin?’, ‘bilakah aku akan jadi khasyi’in?’, ‘bilakah aku akan jadi sobirin?’, ‘bilakah aku akan jadi sodiqin?’, ‘bilakah aku akan jadi kha’ifin?’, ‘bilakah aku akan jadi rajin (orang yang mengharap kepada Allah)?’, ‘bilakah aku akan zuhud di dunia?’, ‘bilakah aku akan cinta kepada akhirat?’, ‘bilakah aku akan bertaubat dari semua dosa-dosa?’, ‘bilakah aku akan mengiktiraf ni’mat yang melimpah ruah ruah?’, ‘bilakah aku akan mensyukuri ni’mat-ni’mat itu?’, ‘bilakah aku akan memahami titah Allah?’, ‘bilakah aku akan memahami apa yang aku baca?’, ‘bilakah aku akan dapat menewaskan nafsuku?’, ‘bilakah aku akan bermujahadah mencari redha Allah dengan sebenar-benar mujahadah?’, ‘bilakah aku akan memelihara lidahku?’, ‘bilakah aku akan menjaga pandangan mataku?’, ‘bilakah aku akan memelihara kemaluan?’, ‘bilakah aku akan menghisab diriku?’, ‘bilakah aku akan menyediakan bekalan untuk hari kepulanganku ke alam baqa?’, ‘bilakah aku akan redha dengan segala ketentuan Allah?’, ‘bilakah aku akan benar-benar yakin pada Allah?’, ‘bilakah aku akan gentar dengan nasihat al-Quran?’, ‘bilakah aku akan sibuk mengingati Allah sehingga tidak ada masa untukku mengingati yang lain?’, ‘bilakah aku akan mencintai apa yang dicintaiNya?’, ‘bilakah aku akan bersedia menghadapi kematian sedang aku tidak mengetahui ajalku?’, ‘bilakah aku akan berwaspada daripada apa yang peringatkan oleh Tuhanku?’

Apabila kamu tidak menerima nasihat Tuanmu dan hatimu buta daripada perintah-perintah Tuhanmu, maka kamu seperti orang yang derhaka ketika kamu membaca al-Quran dan mengulang-ulangnya. Sesiapa yang membaca surat daripada raja, tetapi dia enggan membangunkan kerajaannya dan enggan melaksanakan apa yang diperintahkan di dalam suratnya, maka dia hanya sekadar mempelajarinya sahaja tetapi mencanggahi perintahnya. Dan kalau dia tidak mempelajarinya serta tidak menuruti perintahnya, maka dia terang-terangan mempersendakan rajanya dan berhaklah mendapat kemurkaannya.

Ya! Itulah satu peringatan yang sungguh-sungguh terkena batang hidungku!

Wahai diriku, insaflah!
Bangkitlah dari tidurmu!
Ajalmu sudah berada di hujung jari kakimu!
Loceng tamat tempoh untuk kamu beramal akan berbunyi sebentar saja lagi!
Ya Allah, berikan aku peluang! Berikan aku kesempatan, ya Allah…!

اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DRUG OF THE DAY..

HARI INI..

MASA ITU EMAS

SALAM UKHUWWAH

"Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan (amal salih) dan berkata, 'Sungguh, aku termasuk orang-orang yang berserah diri'?"
[Surah Fussilat, 41:33]

~^.^~

ABOUT ME

My photo
Alor Setar, Kedah, Malaysia

LUAHAN HATI

POPULAR POSTS

KHABAR PALESTIN

PEMBACA

MY SAHABAT

MY AKHAWAT

IIUM FRIENDS

FOLLOWED BLOGS

ASMA' ALLAH AL-HUSNA

FAVORITE LINK

LA ILAAHA ILLALLAH..

BOYCOTT ISRAEL!!

BOYCOTT ISRAEL!!

FOLLOWERS